بازینسل بازینسل نهمنمراتویژه

نمرات بازی Starfield

پیکسل آرتس: 10/10

استارفیلد همان چیزی است که از بتسدا می‌خواستیم و بلکه بیشتر. بازی آنقدر عظیم و باجزئیات است که در دنیای وسیعش گم می‌شوید و نمی‌دانید با کدام سیستم جذابش خود را سرگرم کنید. این عنوان یک نقش آفرینی عالی، یک اکشن عالی، و یک شبیه‌ساز عالی از همه چیز است. اگر صدها ساعت برای ماجراجویی در کهکشان دارید، استارفیلد منتظر شماست و اگر صدها ساعت برای ماجراجویی در کهکشان ندارید، بهتر است هر چه زودتر وقتش را جور کنید!

 

ساعت هفت: 10/10

تجربه‌ی Starfield بسیار مفرح است، این بازی آنقدر جزئیات دارد که حالا حالاها سرگرمتان می‌کند و از آنجایی که Bethesda و مایکروسافت مشکلی با مادسازان ندارند، Starfield می‌تواند تا سال‌ها سرگرم‌کننده باقی بماند…

 

بازی سنتر: 9/10

یک سوم ابتدایی ماموریت‌های اصلی تا 10 ساعت اول از تجربه من از بازی، به شدت نسبت به استارفیلد و ساخته جدید هاوارد ناامید بودم. پس از شاهکاری که آبسیدین با نیووگاس خلق کرده بود، انتشار فال‌اوت 4 و 76 از طرف بتزدا یک ناامیدی بزرگ برایم بود. اما حالا… استارفیلد پس از سال‌ها اعتماد من را نسبت به تاد هاوارد و بتزدا دوباره به دست آورده. پس بیایید با هم سوال ابتدایی متن را دوباره مرور و به آن پاسخ دهیم. آیا استارفیلد همان عنوانی است که سال‌ها منتظرش بودیم؟ حقیقتا نمی‌دانم! ولی استارفیلد عنوانی است که سال‌ها بازی‌اش خواهیم کرد!

 

زومجی: 8.5/10

استارفیلد به‌عنوان جدید‌ترین ساخته بتسدا، اثری است که تمرکز اصلی خود را روی ارائه حس لذت‌بخش اکتشاف و کاوش در فضایی بزرگ و بی‌کران گذاشته است و خب همین هم برگ برنده اصلی بازی است. استارفیلد مملو از اتفاق‌ها و داستان‌های اصلی و فرعی است که در گوشه و کنار دنیای آن انتظار گیمر‌ها را می‌کشند و حتی اگر برخی از سیاره‌ها و محیط‌هایش کمی بی‌روح هم باشند و مخاطب را درگیر پیاده‌روی‌های حوصله‌سربر کنند، ولی کفه ترازو به نفع داستان‌ها و اتفاق‌های هیجان‌انگیزی سنگین‌تر است که در محیط‌های جذاب‌تر بازی انتظارمان را می‌کشند. بله؛ استارفیلد مشکلات دیگری مثل مسائل هوش مصنوعی یا افت فریم‌های گاه و بیگاه را هم دارد ولی در نهایت آن تجربه کلی که به‌لطف داستان، جزییات نقش آفرینی ارزشمند و مکانیک‌های ساخت و ساز متنوع در بازی داریم، آنقدر دوست‌داشتنی است که بتوان نه فقط برای یک بار که چندین بار با رویکرد‌های مختلف استارفیلد را بازی کرد و حسابی هم از آن لذت برد.

 

پی اس پارک: 8.4/10

مدت زیادی طول می کشد تا عاشق استارفیلد شوید، و حتی پس از آن هم، جنبه های خاصی برای شما کارساز نخواهد بود. در واقع در هم تنیدگی و ارتباط بسیار خوب این بازی،بر گستردگی ماجراهای آن و جذابیت داستان های در هم تنیده متعدد آن غلبه کرده است. با این انتظار وارد شوید که برای یافتن جای خود در چنین فضای گیم پلی وسیعی زمان می برد و جهانی وجود دارد که ارزش کشف کردن را در اینجا دارد.

 

دنیای بازی: 8.2/10

بازی Starfield برای طرفداران بازی‌های سبک نقش‌آفرینی و طرفداران شرکت بتسدا یک تجربه‌ی رویایی خواهد بود. اما گیمرهای عادی‌تر، احتمالاً از همان افتتاحیه‌ی بازی زده خواهند شد و اگر هم آن را پشت سر بگذارند، در میان منوهای فراوان بازی خود را گم خواهند کرد. از طرفی اگر مشتاق تجربه‌ی فضا و سفرهای میان سیاره‌های مختلف هستید، در حال حاضر استارفیلد بهترین عنوانی است که می‌تواند چنین تجربه‌ای را برایتان به ارمغان آورد. اما اگر چند ماهی صبر کنید، احتمالاً با رفع ایرادات فنی بازی، شاهد تجربه‌ای غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهید بود؛ هرچند خوره‌های چنین بازی‌های کلانی، همین حالا هم صفر تا صد بازی را روی یوتیوب بارگذاری کرده‌اند.

 

سرگرمی: 8/10

Starfield آنگونه که باید حرکتی رو به جلو برای استودیوی بتسدا و سبک نقش‌آفرینی نبود. ساختار گیم‌پلی این بازی هنوز درگیر چارچوب‌هایی است که بتسدا نزدیک به 20 سال قبل یکی از پایه‌گذاران اصلی آن بود. منو‌های تو در تو، سیاره‌های خالی از هر گونه اتفاق جذاب، قابلیت‌های جدیدی که تاثیرگذاری شگرفی روی هسته اصلی گیم‌پلی ندارند باعث می‌شوند تا از Starfield به عنوان یک اثر خلاقانه یاد نشود.

 

ساویس گیم: 8/10

ستارفیلد یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ است و بدون شک، با کمی اغماض، دروازه‌ای فوق العاده برای ورود به دنیای بازی‌های نقش آفرینی Bethesda خواهد بود. ساخت یک بازی با این جاه طلبی در حال حاضر یک چالش بزرگ برای بازیسازان است. این‌که پلتفرم ایکس باکس پس از مدت‌ها یک انحصاری کنسولی خوب دریافت کرده است می‌تواند بر افزایش رقابت که در نهایت به نفع گیمرها خواهد بود اثرگذار باشد.

 

ویجیاتو: 8/10

استارفیلد جایی میان ستاره‌ها جا می‌گیرد. شاید نه به آن درخشانیی که تصور کرده بودیم یا برایمان تصویرسازی شده بود، اما قطعا بزرگ، سرگرم‌کننده و پر از راز و رمزهای جذاب و دوست‌داشتنی برای افرادیست که ماجراجویی در آینده را دوست دارند.

 

مووی مگ: 8/10

« Starfield» یکی از بهترین نقش آفرینی هایی است که می توانید این روزها پیدا کنید. تنوع اسلحه و لوکیشن های بازی و گشت و گذار در سیارات مختلف، لذت زیادی برای گیمرها به همراه دارد. بازی البته بدون باگ نیست و مشکلات خاص خودش را هم دارد. مخصوصاً اجرا بر روی PC که سخت افزار بالایی می خواهد و این که برخلاف اغلب بازی های نقش آفرینی، تنها یک پایان دارد که عجیب است. با این حال، تجربه این بازی می توان لذت زیادی به همراه داشته باشد.

 

گیمین گرویتی: 8/10

استارفیلد یک عنوان نقش‌آفرینی عظیم و بسیار خوب در سال 2023 است که می‌تواند، تا سال‌های زیادی در سبک خود، یاد شود. وجود برخی مشکلات ریز و درشت، در موارد مختلف بازی، باعث شده که درخشش آن استارفیلدی که مد نظر داشتیم را تمام و کمال، نبینیم.

 

گیمفا: 7.9/10

استارفیلد همان‌طور که همه می‌دانند، به شدت بزرگ است اما این معادل بهترین یا بهتر بودن نسبت به ساخته‌های قبلی استودیوی سازنده نیست. بازی کردن استارفیلد مسلماً سرگرم‌کننده است و برخی از کوئست‌های این بازی به شما دلایلی بیشتر از سرگرمی، برای ادامه دادنش می‌دهند. جهانِ پس‌زمینه، پتانسیل‌های زیادی را برای منطق، احساس و هنری بودن می‌سوزاند اما شوتر اثر، امیدهای زیادی را هم به منصه ظهور برمی‌گرداند. مبارزات فضایی، مدیریت Outpostها، کاوش در سیارات، یک داستان حداقل غیرکلیشه‌ای و پایبندی به المان‌های RPGهای اصیل که قرار بود ویژگی‌های متمایز این بازی باشند، در انجام کاری که باید می‌کردند، همیشه و همه‌جا یک نقص و اشکالی دارند. بنابراین استارفیلد هویت خودش را تعریف نمی‌کند اما برای سرگرم کردن شما تا آن سطحی که الآن انجام می‌دهد، نیازی هم به آن ندارد. این بازی چیزی از خودش نمی‌گوید ولی بسیار درباره چیزهایی می‌گوید که می‌توانست باشد. شما در استارفیلد لحظات ناب و به جد خوبی را تجربه خواهید کرد. مشکل بزرگ‌تر آن جا خواهد بود که بتسدا دوباره این کار را برای بازی بعدی خود تکرار کند. این روزها شاید این جمله را بیشتر بشنوید: من استارفیلد را دوست دارم ولی چیزی که این بازی می‌توانست به آن تبدیل شود را بیشتر.

 

گیم پالت: 7.2/10

Starfield با وجود تمام مشکلاتی که دارد به عنوان یک بازی نقش آفرینی، درست به مانند بازی‌های سابق بتسدا، یک اثر برجسته و تجربه‌ای جذاب برای عاشقان این سبک به شمار می‌رود که می‌توانند ساعت‌ها در دنیای بازی غرق شوند و خود را مشغول ماجراحویی در کهشکان عظیمی ببینند که در هر گوشه آن ماموریت‌ها، فعالیت‌های جانبی و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. علیرغم داستان نه چندان جذاب اما پلات توییست‌ها و تصمیماتی که در طول داستان بازی اتخاذ می‌کنید باعث می‌شوند تجربه مجدد بازی نیز ارشمند تلقی شود . با این وجود اما مشکلات فنی و محدودیت‌هایی که در گیم پلی بازی وجود دارند باعث می‌شوند تا Starfield آن اثر رویایی که به دنبال آن بودیم نباشد. Starfield از این لحاظ تا حد زیادی قربانی جاه طلبی و وعده‌های سازندگان خود شد که نتوانستند آن طور که باید و شاید به تمام آن‌ها عمل کنند.

 

دیجی ارنج: 7/10

استارفیلد چندین عنصر همیشگی بازی‌های بتسدا را در خود می‌بیند. طراحی هنری، موسیقی‌های دلنشین، شخصیت‌های متعدد، شخصی‌سازی عمیق، داستان‌های کوتاه و بلند مختلف، لوکیشن‌ها، آیتم‌ها، ماموریت‌های در هم تنیده، پایگاه‌سازی با المان‌های پیچیده، ضعف فنی، تکستچرهای منسوخ (البته جز فضاهای بسته)، همه از بازی‌های گذشته این استودیو به استارفیلد ارث رسیده‌اند. در این بین اما چندین چیز متفاوت است: گان‌پلی و مبارزات بسیار جذاب‌تر شده‌اند و تعداد فست تراول‌ها به شکلی عجیب و غریب بیشتر شده است. به علاوه، بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی هم اینجا شکل می‌گیرد که آن حس ماجراجویی بازی‌های پیشین در این بازی وجود ندارد. در فالوت یا اسکایریم شما به یک جهان واحد و پیوسته دسترسی داشتید و گوشه گوشه‌های آن ماجرایی جدید انتظار شما را می‌کشید و انتظار داشتیم که این موضوع هسته اصلی استارفیلد هم باشد که متاسفانه نیست. در استارفیلد تجربه به دلیل فست‌تراول‌های مختلف بارها و بارها قطع می‌شود و ماجراجویی ما هم در استارفیلد کم‌تر از بازی‌های گذشته ماندگار خواهد بود.

 

پارسی گیم: 7/10

دیرزمانی بود که آرزوی به‌ وقوع پیوستن رویای سفر در فضا و کهکشان‌ها را داشتم. اینکه بازی‌های ویدیویی می‌توان تمامی رویاهای بشر را به واقعیت تبدیل کند. اما Starfield آن انتظاری که داشتم را برآورده نکرد. همان فرمول قدیمی بازی‌های نقش‌آفرینی بتسدا، هسته اصلی استارفیلد را تشکیل داده است، اما با توجه به بلندپروازی استودیو، انتظار می‌رفت که طراحی بهتری انجام می‌گرفت. استارفیلد در عین حال یک سفر بی‌نظیر و مهیج در دل کهکشان است که اگر عاشق بازی‌های بتسدا باشید بدون شک از آن لذت خواهید برد و اگر دنبال یک بازی فضایی با حس کاوش و جستجو هستید، گزینه‌های بهتری برای شما وجود دارد. Starfield می‌تواند شما را در خود غرق کند و گذر زمان را از یادتان ببرد، اما به همان اندازه هم می‌تواند اعصاب‌خردکن شود.

 

پی اس آرنا: 6/10

استارفیلد بازی خوبی نیست. در بهترین حالت همان بازی‌های قبلی بتسداست که بزرگ‌تر شده و یک‌سری موارد نیز سر راه فان آن قرار گرفته‌اند. جهان بی‌روح و خالی، RPG سطحی و تجربه‌ی منقطع گشت‌وگذار در فضا، جلوی ساید کوئست‌های خوب و گیم‌پلی قابل قبول آن را برای درخشش می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند بازی را به دیگران توصیه کنم.

 

بازی مگ: 5/10

عنوان Starfield یک اثر ضعیف، بی‌هویت، و ناامیدکننده است. اگر تا به حال هیچ یک از بازی‌های Bethesda Softworks را تجربه نکرده‌اید یا اگر هم بازی کرده‌اید، هنوز برای ساختارها و مکانیک‌های دو نسل پیش هیجان زده هستید، به شما تبریک می‌گویم؛ می‌توانید با تمام وجود از بازی Starfield لذت ببرید! اما اگر طی یک دهه‌ی گذشته در غار زندگی نکرده‌اید و سایر عناوین نقش آفرینی جدید را دیده‌اید، متوجه خواهید شد که ضعف‌ها و ایرادات Starfield «به تعداد کهکشان‌ها» است…

نمرات

Pixelarts - 10
Saate7 - 10
Bazicenter - 9
Zoomg - 8.5
PS Park - 8.4
DBazi - 8.2
Sargarme - 8
SavisGame - 8
Vigiato - 8
MovieMag - 8
GaminGravity - 8
Gamefa - 7.9
Gamepalette - 7.2
DigiOrange - 7
Par30game - 7
PS Arena - 6
BaziMag - 5

7.9

علی امیری

دبیر بخش بازی های ویدیویی وبسایت ویوکریتیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا