مقالاتویژه

تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

در این مقاله قصد داریم تاثیرگذارترین بازی های تاریخ را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم. بازی هایی فوق العاده که در طول مدت زمان حضور بازی های ویدئویی عرضه شدند و توانستند تحولی عظیم در یک سبک یا نوع بازی به وجود بیاوردند. آنها پله های ترقی را برای عناوین دیگر هموار کردند و امروزه شاهد الهامات بسیاری از بازی ها بزرگ و کوچک از آنها هستیم.
برخی آثار جاه طلبانه دیگر حتی پای خود را از این فراتر گذاشته و خود یک ژانر و سبک جدید را تعریف کردند و باعث ظهور شاهکار هایی شدند که ما در عصر حاضر شاهد حضورشان هستیم.

در ادامه می توانید مقاله ی تاثیرگذارترین بازی های تاریخ را در سایت ویوکریتیک را مشاهده کنید. پس شما را دعوت می‌کنم به مطالعهٔ این مقاله پرداخته و تا انتها همراه ما باشید.

توجه: در این لیست، رتبه‌بندی و ملاکی برای برتری بازی ها وجود ندارد.

Resident Evil 4

Resident Evil 4 | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Resident Evil 4 یک بازی در سبک وحشت – بقا و شوتر سوم شخص است. که شرکت Capcom‌ آن را توسعه و در سال 2005 برای دو کنسول GameCube و PS2 منتشر کرده است. سازندگان بازی Resident Evil 4 را دو سال بعد یعنی در سال 2007 برای پلتفرم Windows عرضه کردند. در طی این سال ها شاهد پورت های بسیار زیادی برای این عنوان در پلتفرم های مختلف مانند Wii, PS3, Xbox 360 و … بوده ایم.
این عنوان چهارمین نسخه اصلی از فرانچایز Resident Evil است. که به عقیده بسیاری از طرفدارن و منتقدین حوضه ویدئو گیم بهترین نسخه این سری بازی های محبوب و معروف است.

Hideki Kamya و شینجی میکامی Shinji Mikami به عنوان کارگردانان این اثر در ابتدا قصد ساخته نسخه های متفاوتی از این عنوان را داشتند. در اصل بازی RE4 دارای چهار نسخه یا Version بود. نسخه چهارم نسخه نهایی بود که سازندگان آن را با تغییرات فراوان نسبت به نسخه های ابتدایی ساختند. چیزی که ما امروزه به عنوان RE4 می شناسیم. سازندگان در طول مراحل توسعه این ریسک ها را پذیرفتند و به نوعی این عنوان را ریبوت کردند. این عمل سازندگان و شجاعتشان باعث یک تحول عظیم در صنعت بازی های ویدئویی, بازی های ترسناک و مهم تر از آن سبک شوتر سوم شخص شد.

امروزه بسیاری از بازسازان بزرگ و کوچک در ساخت عناوین خود از عنوان Resident Evil 4 الهام می گیرند. برای نمونه شاهد استفاده از این نوع دوربین در سری بازی های محبوبی چون Uncharted, The Last of Us و Gears هستیم.

بازی RE4 با زاویه دوربین منحصر به فرد خود یعنی زاویه دوربین از روی شانه توانست انقلابی در بازی های شوتر سوم شخص ایجاد کند. این اتفاق باعث ایجاد تحولی عظیم در سبک شوتر سوم شخص در بازی های ویدیوئی شد که تاثیرش تا همین زمان هم مشهود است. به طوری که بسیاری از رسانه ها و Resident Evil 4 را به عنوان یکی از بهترین عناوین شوتر سوم شخص و تاثیرگذارترین بازی های تاریخ عنوان می کنند. این ریسک پذیری سازندگان باعث شد که امروزه شاهد بسیاری از الهامات سازندگان از این عنوان باشیم. برای نمونه آنها با الهام از زاویه دوربین RE4 عناوین بزرگی مانند Uncharted, The Last of Us, Gears, God of War و … را ساخته اند. همه ی این ها نشان دهنده جایگاه عنوان RE4 در صنعت بازی های ویدئویی و اثرگذاری عمیق آن در این حوضه است.

Max Payne

Max Payne | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Max Payne یک بازی در سبک اکشن و شوتر سوم شخص است. که استودیو فنلاندی Remedy آن را توسعه و شرکت Gathering of Developers آن را در سال 2001 برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر کرده است. پس از اینکه شرکت Rockstar آی پی Max Payne را از استودیو سازنده یعنی Remedy خرید. پس از آن این شرکت این عنوان را در سال 2001 برای دو کنسول Xbox و PS2 و در سال 2003 برای کنسول Game Boy Advance عرضه کرده است. در سال 2013 هم شاهد پورت این عنوان برای گوشی های Android و iOS بوده ایم.
این عنوان اولین نسخه از سه گانه محبوب و معروف Max Payne است.

پس از موفقیت عنوان (Death Rally) اولین بازی استودیو تازه تاسیس Remedy که سازندگان آن را در سال 1996 برای DOS منتشر کرده بودند. Petri Jarvilehto و Sam Lake به عنوان کارگردان و نویسنده به همراه بقیه ی افراد اقدام به ساخت و توسعه یک IP جدید به نام Max Payne کردند. بازی Max Payne در ابتدا قرار بود با الهام از دو عنوان Loaded و Tomb Raider ساخته شود. اما Sam Lake به عنوان نویسنده بازی ایده های خود را در ذهن داشت. او توانست اعضای استودیو را قانع کند و آنها بازی را 180 تغییر دادند و تم فیلم های نئو-نوآر (یعنی فیلم های جنایی) را به این عنوان اضافه کردند. عنصری که بعد ها به یکی از نقات قوت دو نسخه ی اول سه گانه Max Payne بدل شد.

مکانیزم Bullet Time هسته و قلب تپنده گیم بازی بازی Max Payne است. ويژگی که در ابتدا در فیلم The Matrix در سال 1999 استفاده شده بود، در سال های بعد در قالب اسم های مختلف در بازی های بسیاری استفاده شد. مانند ويژگی Dead Eye از سری Red Dead که سازندگان از مکانیزم Bullet Time در آن استفاده کرده اند.

مهم ترین چیزی که عنوان Max Payne با آن نزد بازی بازان شناخته می شود. گیم پلی بازی به خصوص هسته آن یعنی مکانیزم Bullet Time است. مکانیزم Bullet Time با الهام از فیلم The Matrix در بازی قرار داده شده است. این عنوان اولین بازی است که از این مکانیزم استفاده کرده است. در بیان ساده تر مکانیزم یا ويژگی Bullet Time نوعی صحنه آهسته است که باعث می شود. بازیکن روی هدف خود تسلط پیدا کند و دقت بیشتری برای از بین بردن آن داشته باشد. امروزه شاهد حضور این ویژگی در عناوین مانند Horizon Zero Dawn، Katana Zero، Quantum Break و RDR2 هستیم. ابتکار Sam Lake عزیز و نوآوری هایش در گیم پلی بازی Max Payne به علاوه دیگر نکات مثبت باعث شد. که بازی Max Payne به عنوان یکی از بهترین های سال 2001 و یکی از تاثیرگذارترین بازی های تاریخ شناخته شود.

Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Wolfenstein 3D یک بازی در سبک اکشن و شوتر اول شخص است. که استودیو id Software آن را توسعه و دو شرکت Apogee Software (3D Realms) و From Gen آن را در سال 1992 برای پلتفرم DOS منتشر کرده اند. پس از این آنها این عنوان را در سال 1993 برای PC و در سال 1994 برای کنسول SNES (Super Nintendo Entertainment System) عرضه کرده اند. در طی سال های متوالی شاهد عرضه پورت های بسیار زیادی برای این عنوان در پلتفرم های مختلف مانند: PS3، Xbox 360، Xbox، iOS، Android و … بوده ایم.
این عنوان سومین نسخه از سری بازی های Wolfenstein است. که به عقیده بسیاری از منتقدین حوضه ویدئو گیم یکی از بهترین عناوین بازی های ویدئویی به شمار می رود.

بسیاری از افراد گمان می کنند که دو بازی Doom و Wolfenstein 3D هر دو سکان دار و آغازگر سبک شوتر اول شخص سه بعدی بودند. اما در اصل استودیو id Software عنوان Wolfenstein 3D را یک سال زودتر از عنوان Doom منتشر کرده است. اعضای استودیو id Software پس از ساخت عنوان Commander Keen in Goodbye, Galaxy به دنباله ساخت کامل کردن سه گانه ی این عنوان بودند. اما به پیشنهاد John Romero آنها به دنبال بازسازی عنوان Castle Wolfenstein رفتند. آنها توانست حق استفاده از اسم Wolfenstein از صاحب آن خریداری کردند و مشغول ساخت این عنوان شدند.

عنوان Wolfenstein 3D توانست به معنای واقعی انقلابی در صنعت بازی ویدئویی ایجاد کند. اگر امروزه شاهد عناوین شوتر اول شخصی مانند: Call of Duty, Halo, Battlefield, Half-Life و … هستیم. همگی به خاطر عنوان Wolfenstein 3D و استودیو id Software است.

عنوان Wolfenstein 3D توانست به معنای واقعی انقلابی در صنعت بازی ویدئویی ایجاد کند. این عنوان امروزه به عنوان پدرخوانده سبک شوتر اول شخص سه بعدی (3D) و یکی از تاثیرگذارتریت بازی های تاریخ شناخته می شود. اگر امروزه شاهد عناوین شوتر اول شخصی مانند: Call of Duty, Halo, Battlefield, Half-Life و … هستیم. همگی به خاطر عنوان Wolfenstein 3D و استودیو id Software است.

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Grand Theft Auto III یک بازی در سبک اکشن – ماجراجویی و جهان باز است. که استودیو Rockstar North آن را توسعه و شرکت Rockstar آن را در سال 2001 برای کنسول PS2 منتشر کرده است. پس از آن شرکت Rockstar این عنوان را در سال 2002 برای PC و در سال 2003 برای کنسول Xbox عرضه کرده است. در سال 2011 هم شاهد پورت این عنوان برای گوشی های Android و iOS بوده ایم.

سازندگان نسخه ریمستر این عنوان را به همراه ریمستر نسخه های Vice City و San Andreas در قالب Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition منتشر کرده اند. که در صورت تمایل می توانید نمرات این عنوان را از اینجا مشاهده کنید. این عنوان سومین نسخه اصلی از سری بازی های محبوب و معروف Grand Theft Auto یا به اصطلاح GTA است. بازی GTA III توانست نمره متای 97 را بر روی پلتفرم PS2 کسب کند و به یکی از بهترین بازی های تاریخ تبدیل شود.

بازی Grand Theft Auto III اولین نسخه از سری GTA بود که جهان باز و سه بعدی بود. سازندگان در ابتدا قصد داشتن که این عنوان را هم مانند بازی GTA 2 و با همان سبک بسازند. اما با عرضه کنسول های نسل ششم و سخت افزار قدرتمند آنها زمینه برای ساخت یک بازی سه بعدی و جهان باز برای راکستار فراهم شد. استودیو Rockstar North که در آن زمان با نام DMA Design شناخته می شد. با استفاده از موتور گرافیکی RenderWare (موتور اختصاصی استودیو Criterion) در حال ساخت این عنوان بود. بازی Grand Theft Auto III در ابتدا به عنوان یک عنوان انحصاری از سوی راکستار به شرکت مایکروسافت پیشنهاد شده بود. اما شرکت مایکروسافت ریسک قبول کردن این بازی را به دلیل خشونت بالا و محتوای بزرگسالانه اش نپذیرفت. همین باعث شد که این عنوان در سال برای کنسول PS2 عرضه شود.

بازی GTA 3 توانست تحولی عظیم در سبک بازی های جهان باز و سند باکس از خود بر جای بگذارد. آزادی عمل بالای بازیکن در این عنوان بعد ها به یکی از مشخصه های بازی های جهان باز تبدیل شد.

بازی GTA III پس از عرضه توانست به عنوان یکی از بهترین عناوین نسل ششم شناخته شود و جوایزی از جمله بهترین بازی سال را در کنار عناوینی مانند Metal Gear Soild 1 و Halo کسب کند. این اثر توانست تحولی عظیم در سبک بازی های جهان باز و سند باکس از خود بر جای بگذارد. آزادی عمل بالای بازیکن در این عنوان به یکی از مشخصه های بازی های جهان باز تبدیل شد. این اثر توانست راه را برای دیگر بازی های جهان باز هموار کرده و تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین بازی های تاریخ شود.

Halo: Combat Evolved

Halo: Combat Evolved | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Halo: Combat Evolved یک بازی در سبک اکشن و شوتر اول شخص است. که استودیو Bungie آن را توسعه و شرکت Microsoft آن را در سال 2001 به صورت انحصاری برای کنسول Xbox منتشر کرده است. سازندگان این عنوان را در سال 2003 برای PC و در سال 2007 برای کنسول Xbox 360 عرضه کرده اند. پس از جدایی استودیو بانجی از Microsoft، استودیو 343Industries نسخه ریمستر این عنوان را در سال 2011 برای کنسول Xbox 360 منتشر کرده است.
این عنوان اولین نسخه از سری بازی های محبوب و معروف Halo است. بازی Halo: Combat Evolved با کسب نمره ی متای 97 بر روی کنسول Xbox توانست به یکی از بهترین بازی های تاریخ تبدیل شود.

استودیو Bungie تا قبل از ساخت عنوان Halo به ساخت سری بازی های Myth و Marathon مشغول بود. بازی Halo: Combat Evolved در ابتدا قرار بود مانند بازی Myth، یک عنوان استراتژی هم زمان یا Real Time باشد. اما بعد سازندگان سبک آن را به شوتر سوم شخص و استراتژی تغییر دادند. استودیو Bungie اسم این عنوان را به Balm! را تغییر داد و طی نمایشی آن را معرفی کرد. این عنوان قرار بود به صورت انحصاری برای پلتفرم OS X منتشر شود. اما در همان زمان مایکروسافت به این پروژه علاقه مند شد و سهام استودیو Bungie را خریداری کرد. طی این اتفاق سبک این عنوان به شوتر اول شخص و نامش هم به Halo: Combat Evolved تغییر پیدا کرد.

بازی Halo: Combat Evolved در ابتدا قرار بود مانند بازی Myth، یک عنوان استراتژی هم زمان یا Real Time باشد.این عنوان با نام Balm! به صورت انحصاری برای پلتفرم OS X معرفی و قرار بود که عرضه شود و اصلا خبری از Halo و یا یک عنوان شوتر اول شخص نبود.

استودیو Bungie سرانجام عنوان Halo: Combat Evolved را در سال 2001 به صورت انحصاری برای کنسول Xbox عرضه کرد. این عنوان توانست جایزه بهترین بازی سال 2001 را کسب کند و به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ شناخته شود. سازندگان این عنوان را دو سال بعد برای PC منتشر کردند. بازی Halo توانست تحولی عظیم در بازی های شوتر اول شخص مدرن یعنی (موجود بر روی کنسول های خانگی) به وجود بیاورد و در کنار Wolfenstein 3D به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی های تاریخ شناخته شود.

Kill Switch

Kil Switch | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Kill Switch یک بازی در سبک اکشن و شوتر سوم شخص است. که شرکت Namco آن را توسعه و در سال 2003 برای کنسول های Xbox و PS2 منتشر کرده است. سازندگان همچنین این عنوان را در سال 2004 برای PC و کنسول Game Boy Advance عرضه کرده اند.

عنوان Kill Switch بر خلاف دیگر عناوین موجود در لیست، یک بازی بزرگ و یا مطرح نیست. حتی ممکن اسم آن هم به گوشتان نخورده باشد. اما همین عنوان کوچک و نچندان مطرح توانسته تاثیری بزرگ در صنعت بازی های ویدیوئی، مخصوصا در ژانر شوتر سوم شخص از خود برجای بگذارد. مهم ترین مکانیزم و ويژگی اصلی بازی Kill Switch، قابلیت کاورگیری در بازی است. این ويژگی در بازی های دیگری همچون Time Crisis، Winback و Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty هم به نحوی به کار رفته بود. اما بازی Kill Switch اولین عنوانی شوتر سوم شخصی بود. که سازندگان در آن از ويژگی کاورگیری به عنوان هسته ی گیم پلی خود استفاده کرده بودند.

بازی Kill Switch اولین عنوانی شوتر سوم شخصی بود. که سازندگان در آن از ويژگی کاورگیری به عنوان هسته ی گیم پلی خود استفاده کرده بودند. این ویژگی بعدها توسط شرکت Epic Games برای ساخت بازی محبوب Gears of War هم به کار رفت.

شرکت Epic Games بعد ها از این ويژگی به عنوان هسته گیم پلی در بازی Gears of War استفاده کرد. سازندگان Gears of War استاندارد های تعریف شده در عنوان Kill Switch را ارتقا داده و آن را به تکامل رساندند. به گفته Cliff Bleszinski به عنوان سازنده اصلی سری Gears اعلام کرده بود. که دو عنوان Kill Switch و Resident Evil 4 باعث ساخت عنوان Gears of War شد. این امر نشان می دهد که یک عنوان مانند Kill Switch با وجود دریافت نمرات متوسط و مطرح نبودن، توانست با یک ویژگی شاده اما مهم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی های تاریخ شناخته شود.

Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: Sands of Time | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Prince of Persia: The Sands of Time یک بازی در سبک اکشن – ماجراجویی و پلتفرمر است. که شرکت Ubisoft آن را توسعه و در سال 2003 برای پلتفرم های های PS2, Xbox, Game Boy Advance و Windows عرضه کرده است. شرکت Gameloft این عنوان را یک سال بعد یعنی در سال 2004 برای موبایل (Mobile) منتشر کرده است. این اثر توانست نمرات بسیاری خوب و بالایی از منتقدین کسب کند و نمره متای 93 بر روی کنسول PS2 را به ثبت رساند.
بازی Prince of Persia: The Sands of Time به عنوان یک ریبوت از سری Prince of Persia به شمار می رود. شرکت Ubisoft در حال بازسازی این عنوان است و قرار است که آن را در تاریخی بین سال 2022 و 2023 منتشر کند.

شرکت Ubisoft پروسه ساخت عنوان Prince of Persia: The Sands of Time را در سال 2001 و مدتی وس از خرید لایسنس سری Prince of Persia آغاز کرد. سازندگان برای نوشتن داستان بازی از آثار معروفی همچون شاهنامه فردوسی و داستان های هزار و یک شب الهام گرفتند. آنها برای ساخت گیم پلی بازی به جای استفاده از نوع گیم پلی نسخه قبلی یعنی بازی Prince of Persia 3D سراغ ساخت و استفاده از نوع جدیدی از گیم پلی رفتند. یکی از ویژگی های گیم پلی بازی حرکات پارکور شخصیت اصلی بود. که به گفته سازندگان آنها در این بخش از فیلم های Crouching Tiger, Hidden Dragon و The Matrix و بازی Tony Hawk’s Pro Skater الهام گرفتند. به گفته ی تیم سازندگان عنوان Ico یکی از عناوین مهم در الهام بخشی برای طراحی بازی بوده است.

سازندگان برای ساخت گیم پلی بازی به جای استفاده از نوع گیم پلی نسخه قبلی یعنی بازی Prince of Persia 3D سراغ استفاده از نوع جدیدی از گیم پلی رفتند. یکی از ویژگی های گیم پلی بازی حرکات پارکور شخصیت اصلی بود. که به گفته سازندگان آنها در این بخش از فیلم های Crouching Tiger, Hidden Dragon و The Matrix و بازی Tony Hawk’s Pro Skater الهام گرفتند.

بازی Prince of Persia: The Sands of Time پس از عرضه، به یکی از عناوین تاثیر گذار سبک هک اند اسلش و تاثیرگذارترین بازی های تاریخ تبدیل شد. این عنوان توانست جوایزی از جمله جایزه بهترین بازی سال را کسب کند. همان طور که ابتدا این بخش گفتیم. نسخه ریمیک این اثر در دست ساخت است و ما امیدواریم که بتواند این عنوان را به روزها اوجش بازگرداند.

Half-Life

Half-Life | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Half-Life یک بازی در سبک اکشن و شوتر اول شخص است. که شرکت Valve آن را توسعه و Sierra Studios آن را در سال 1998 برای Windows منتشر کرده است. سازندگان این عنوان را در سال 2001 برای کنسول PS2 عرضه کرده اند. این عنوان توانست نمره ی متای 96 را بر روی پلتفرم PC کسب کند و به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ شناخته شود.
بازی Half-Life اولین نسخه از سری بازی های محبوب و معروف Half-Life است.

بازی Half-Life اولین بازی شرکت Valve است. شرکت Valve در آن زمان علاوه بر بازی Half- Life در حال کار بر روی یک بازی فانتری و نقش آفرینی هم بودند. اما با گسترش پروژه Half-Life آنها کار ساخت آن عنوان را لغو کردند. آنها در ایده های ابتدایی خود به دنبال ساخت یک بازی شوتر اول شخص – ترسناک بودند. به همین خاطر آنها در روند ساخت از بازی های Doom و Quake و رمان The Mist، یک رمان ترس روان شناختی الهام گرفتند. آنها به دنبال ایجاد ترس و وحشتی مشابه با عنوان Doom بودند. در بازی Half-Life ما شاهد یک پروتاگونیست بی صدا بودیم. یعنی کاراکتر اصلی بازی Gordon Freeman هیچ حرفی نمی زد. چرا که شرکت Valve دلیل برای صحبت کردن او در طول بازی نمی دید.

سازندگان در ایده های ابتدایی خود به دنبال ساخت یک بازی شوتر اول شخص – ترسناک بودند. به همین خاطر آنها در روند ساخت از بازی های Doom و Quake و رمان The Mist، یک رمان ترس روان شناختی الهام گرفتند. آنها به دنبال ایجاد ترس و وحشتی مشابه با عنوان Doom بودند.

بازی Half-Life پس از عرضه توانست موفقیت های بسیاری کسب کند. منتقدین این عنوان را به دلیل روایت داستانی یکپارچه و گیم پلی و گرافیکش در آن زمان مورد ستایش قرار دادند. این عنوان بعد از انتشار خود توانست تاثیر بسزایی در سبک شوتر اول شخص ایفا کند و توانست به یکی از تاثیر گذارترین عناوین تاریخ بدل شود.

Metal Gear Solid

عنوان Metal Gear Solid یک بازی در سبک اکشن – ماجراجویی و مخفی کاری است. که شرکت Konami آن را توسعه و در سال 1998 برای کنسول PS1 عرضه کرده است. سازندگان این عنوان را در سال 2000 برای رایانه های شخصی منتشر کرده اند. شرکت Konami نسخه Remake این عنوان با نام Metal Gear Solid: The Twin Snakes در سال 2004 برای کنسول GameCube عرضه کرد.
بازی Metal Gear Solid سومین نسخه از سری بازی های محبوب و معروف Metal Gear است. این عنوان توانست نمره ی متای 94 را بر روی پلتفرم PS1 کسب کند و به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ شناخته شود.

بازی Metal Gear Solid در نزد بازیبازان به عنوان پدر سبک مخفی کاری شناخته می شود. هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) ایده ی ساخت یک بازی با کاراکتری با مشخصات سالید اسنیک را داده بود. که سران کونامی از ایده او استقبال کرده و به دنبال ساخت این اثر رفتند. این عنوان به جای MGS 3 نام Metal Gear Solid را به خود گرفت. سازندگان در ابتدا قصد داشتن تا زاویه ی دوربین اول شخص را در بازی ارائه دهند. ولی به دلیل سخت بودن کنترل کردن شخصیت در این حالت، آنها زاویه دوربین بازی را به حالت ایزومتریک، یعنی از بالای سر کاراکتر تغییر دادند.

بازی Metal Gear Soild به عنوان یکی از تاثیر گذارترین بازی های تاریخ شناخته می شود. چرا که باعث محبوبیت سبک مخفی کاری شد و نزد بازیبازان به عنوان پدر این سبک شناخته می شود. پس از این عنوان شاهد ظهور بازی های مخفی کاری دیگر همچون Hitman، Thief و Splinter Cell و … بودیم.

بازی Metal Gear Solid پس از عرضه به موفقیت های بالایی دست پیدا کرد. این اثر به عنوان یکی از تاثیر گذارترین بازی های تاریخ شناخته می شود. چرا که باعث محبوبیت سبک مخفی کاری شد و به عنوان پدر این سبک شناخته شد. پس از آن شاهد عناوین مخفی کاری دیگری مانند Hitman، Splinter Cell و Theif بودیم. که با الهام و از عنوان Metal Gear Solid توانستند در سبک مخفی کاری برای خود اسم و رسمی بر پا کنند و جزو بهترین های سبک خود باشند.

Demon’s Souls

Demon’s Souls | تاثیرگذارترین بازی های تاریخ

عنوان Demon’s Souls یک بازی در سبک اکشن – نقش آفرینی و سولز لایک است. که استودیو From Software آن را توسعه و شرکت Sony آن را در ژاپن و Atlus USA آن را در آمریکا در سال 2009 به صورت انحصاری برای کنسول PS3 منتشر کرده اند. این عنوان توانست نظر منتقدین را جلب کرده و نمره ی متای 89 را بر روی پلتفرم PS3 به خود اختصاص دهد.
این عنوان بنیان گذار و پدر سبک سولز لایک (Soulslike) است. استودیو Bluepoint Games این اثر را در سال 2020 بازسازی کرده و به عنوان یکی از عناوین انحصاری زمان عرضه کنسول PS5 منتشر کرد. در صورت تمایل می توانید نمرات بازی Demon’s Souls Remake را از اینجا مشاهده کنید.

شرکت FromSoftware تا قبل از ساخت عنوان Demon’s Souls، به ساخت سری Armored Core و King’s Field مشغول بود. هیدتاکا میازاکی در آن زمان دو نسخه از سری Armored Core را کارگردانی کرده بود، که نتوانستند به موفقیت چندانی برسند و نمراتی در حد متوسط گرفتند.

شرکت FromSoftware تا قبل از ساخت عنوان Demon’s Souls، به ساخت عناوینی مانند سری Armored Core و King’s Field مشغول بود. هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) در آن زمان کارگردانی دو نسخه از سری Armored Core را انجام داد. که نتوانستند به موفقیت چندانی برسند و نمراتی در حد متوسط گرفتند. بعد استودیو FromSoftware ساخت عنوانی RPG (نقش‌ آفرینی) مانند سری King’s Field را در دستور کار قرار داد. اما به خاطر عدم وجود انسجام در تیم سازنده، آنها در شرف لغو این اثر بودند. ولی هیدتاکا میازاکی با این امر مخالفت کرده و خود به همراه برخی از اعضای شرکت ساخت بازی را بر عهده گرفت. او ایده ها و تفکرات خود را در بازی پیاده کرد و این عنوان به چیزی تبدیل شد که ما امروزه آن را به اسم Demon’s Souls می شناسیم.

واکنش های اولیه به بازی Demon’s Souls در ژاپن غالبا منفی بود. درجه سختی بالای بازی هم باعث که شرکت سونی مانع از انتشار این عنواندر همان زمان در خارج از ژاپن شود. شرکت Atlus USA وظیفه ی انتشار این عنوان را در غرب بر عهده گرفت. برخلاف انتظارات عنوان Demon’s Souls با استقبال بالایی در غرب مواجه شد و جوایزی از جمله بهترین بازی سال را کسب کرد. اما به دلیل سیاست های نادرست، شرکت FromSoftware تنوانست سود چندانی از فروش این عنوان کسب کند.

استودیو فرام سافتور بازی Bloodborne را در سال 2015 به کارگردانی میازاکی برای کنسول PS4 عرضه کرد. این عنوان توانست نمره ی متای 92 را دریافت کند و در کنار Witcher 3 به عنوان یکی از بهترین بازی های سال 2015 شناخته شود.

اما این تازه شروع کار برای ژانر سولز لایک (Soulslike) بود. آنها دو سال بعد یعنی در سال 2009، دنباله ی معنوی عنوان Demon’s Souls را با نام Dark Souls منتشر کردند. پس از آن در سال 2014 شاهد نسخه ی دوم Dark Souls بودیم که برخلاف عناوین قبلی، میازاکی کارگردان آن نبود. ولی میازاکی در سال 2015 با عنوان Bloodborne بازگشت. این اثر انحصاری سونی و کنسول PS4 بود و توانست باری دیگر موفقیت های عناوین پیش از خود را تکرار کند و نمره ی متای 92 را کسب کند. او در سال 2016 پرونده دارک سولز را تمام کرد و آخرین نسخه از سه گانه Dark Souls را هم منتشر کرد. فرام سافتور در سال 2019 سبک سولز لایک را به زادگاه خود یعنی ژاپن برد و عنوان Sekiro: Shadow Die Twice را خلق کرد. این عنوان توانست جایزه بهترین بازی سال 2019 را کسب کند.

در نهایت به آخرین اثر استودیو FromSoftware و میازاکی یعنی عنوان Elden Ring می رسیم. این عنوان توانست با کسب نمره ی متا 96 بر روی کنسول PS5 نه تنها بهتر از عناوین قبلی از خود ظاهر شود. بلکه به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ شناخته شود.

در نهایت به آخرین اثر سولز لایک استودیو FromSoftware یعنی عنوان Elden Ring می پردازیم. این عنوان توانست با کسب نمره ی متا 96 بر روی کنسول PS5 نه تنها بهتر از عناوین قبلی از خود ظاهر شود. بلکه به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ در نزد بازیبازان شناخته شود.
میازاکی با خلق Demon’s Souls توانست سبک سولز لایک را پدید بیاورد و عناوین شاهکاری مثل Bloodorne, Dark Souls و Elden Ring را از دل آن بیرون بیاورد. حتی برخی سازندگان دیگر توانستد با الهام از سری سولز لایک دست به ساخت عناوینی مانند The Surge و Mortal Shell بزنند. که همه ی این شاخص ها Demon’s Souls را به یکی از تاثیرگذارترین بازی های تاریخ تبدیل می کند.

به پایان آمد این دفتر – حکایت همچنان باقی است


امیدوارم که از مقاله “تاثیرگذارترین بازی های تاریخ” لذت برده باشید.
در آخر خوشحال می شویم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در رابطه با مطالبی از این دست با ما در میان بگذارید.

محمد جواد برشوئی

Hesitation is Defeat

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا