مقالاتویژه

بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ [قسمت اول]

طرفداران بازی های ترسناک این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهند

ترس، ترس یک مفهوم نسبی است. برخی چیزها می تواند برای شما ترسناک و برای فردی دیگر کاملا عادی باشد. حس اضطراب و ترس شما از یک اتفاق می تواند با تکامل و رسیدن به دوران جدیدی از زندگی به طور طبیعی برطرف شود. همه اینها اما باعث نشده تا بشر، دست به تولید آثاری از جنس ترس و وحشت نزند. در ابتدا این آثار در قالب فیلم ها و رمان ها ظهور کردند تا مخاطبان را با روایت خود بترسانند. در این میان هرچقدر به جلو حرکت کردیم، شاهد آثار خلاقانه تر و صدا البته ترسناک تری بودیم. با تکامل صنعت بازی های ویدیویی در اواخر قرن بیستم، زمینه برای شکوفایی ژانر ترسناک فراهم آمد. سبک Horror یا همان ترسناک باعث خلق بخش اعظمی از بهترین بازی های تاریخ شد و لحظات سراسر استرس و وحشت را برایمان رقم زد. حال با اتمام این تفاصیر، به استقبال مقاله ترسناک ترین بازی های تاریخ می رویم.

بازی های ترسناک با رشد خود، به تدریج توانستند مخاطبان بسیاری پیدا کنند و سبک ترسناک ریشه های خود در صنعت بازی را گسترده کرد. به طوری که هیجان و استرس بالایی را به بازیبازان القا و آنها را مجذوب خود می کرد. هر یک از عناوین این سبک سعی می کردند تا به شیوه ای خلاقانه و خاص مو بر تن مخاطبان خود راست کنند. در این میان ترکیب عناصری نظیر داستان سرایی جذاب و طراحی های هنری، همراه با این حس وحشت، باعث خلق آثاری به یادماندنی و جذاب میشد. بازی هایی که حتی امروزه هم شاهد نمونه های بسیار باکیفیتی از آنها هستیم. پس اگر شما هم علاقه مند هستند تا با برخی از بهترین بازی های ترسناک آشنا شوید و چه بسا آنها را تجربه کنید، در ادامه مقاله با وبسایت ویوکریتیک همراه باشید.


مقدمه؛ بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ
به شخصه، نسخه اول سری Dead Space ترسناک ترین بازی است که تجربه کرده ام.

مقدمه؛ خلاقیت و گستردگی، اساس بهترین بازی های ترسناک

شاید بسیاری از شما پس از نام بردن از ژانر و بازی های ترسناک، فورا ذهنتان به سمت سری Resident Evil برود. البته که همه از تاثیر و جایگاه عناوین سری رزیدنت ایول در سری ترسناک آگاه هستند، اما این تنها شاخه ای از یک درخت پربار است. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، سبک ترسناک ریشه های خود را در صنعت بازی های ویدیویی گسترده کرد. این بدان معناست که سبک ترسناک به عنوان یکی از ژانرهای اصلی خود شامل زیرشاخه های متعددی است. برای نمونه سبک Survival Horror علاوه بر المان‌های ترس، بر روی عناصر Survival یا بقا مقل کمبود مهمات هم مانور می دهد. سبک Psychological Horror هم برای پیاده سازی وحشت خود، ذهن و روان بازیبازان را به بهترین شکل درگیر خود می کند. زیرشاخه که مهد خلق عناوین چون سری شاهکار ترسناک روان شناختی Silent Hill است.

همین موضوع هم باعث شد تا شاهد خلاقیت ها و روش های بسیاری برای خلق و نشان دادن المان وحشت و ترس در بازی ها باشیم. چرا که استودیو های کوچک و بزرگ می توانند با تغییر فرمول های ترس و اضافه کردن معجون خلاقیت، به یک اثر هنری دست پیدا کنند. همین هم شد و در این طی سال ها،‌ شامل آثار مستقل و حتی AAA بودیم که توانستند فراتر از انتظارات ظاهر ما شوند. البته که موفقیت تنها یک روی سکه و یک لبه از یک شمشیر تیز و برنده است. بازی های ترسناک همیشه و در همه جا موفق نبودند و پستی و بلندی های بسیاری را در این چند دهه تجربه کرده اند. حتی سری معروف Resident Evil هم در نسل هفتم با افولی غیر منتظره مواجه بود و بعضا سیاه ترین روزهای خود را دید. تمام اینها اما نشان داد، که یک یادگیری از شکست و پوست اندازی لازمه حرکت قدرتمند و پیشترفت یک ژانر و سبک است.


توجه: برای مشاهده صفحه نمرات بازی ها، بر روی عکس ها کلیک کنید.

بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ
نسخه ریمیک بازی رزیدنت ایول ۲ در کنار نسخه چهارم جزو بهترین عناوین سری Resident Evil و بهترین بازی های ترسناک است.

بازی Resident Evil 2؛ یکی از بهترین بازی های ترسناک

میانگین نمرات ویوکریتیک: 93 از 100
استودیو سازنده: Capcom
ناشر: Capcom
سال انتشار: 2019

عناوین سری Resident Evil همواره جزو محبوبترین های ژانر ترسناک بوده و هستند. شاید نتوان از بین بازی های رزیدنت ایول، یکی را به عنوان برترین انتخاب کرد. اما به طور حتم، بازی Resident Evil 2 یکی از بهترین های این فرنچایز است. عنوانی که تا یک قدمی دریافت جایزه بهترین بازی سال ۲۰۱۹ در رویداد The Game Awards هم پیش رفت. این بازی نسخه ریمیکی از عنوان کلاسیک Resident Evil 2 است، که Capcom در آن زمان برای کنسول PS1 عرضه کرده بود. شرکت کپکام با استفاده از موتور جدیدش RE Engine، تمامی بخش های این عنوان را از نو و به بهترین شکل ممکن طراحی کرد. به طوری که در عین حال که به نسخه اصلی خود وفادار بود، ويژگی های جدید و متمایزکننده بسیاری در آن به چشم می خورد.

گرافیک بازی Resident Evil 2 در سطحی بسیار بالا قرار دارد، و جزو بهترین های نسل هشتم به شمار می آید. طراحی و اتمسفر مخصوصا اداره پلیس راکون سیتی، باعث می شود تا یکی از دلهره آور ترین لحظات خود در RE2 را تجربه کنید. مکانیک های نو و گان پلی روان و لذت بخش هم جزو نقات قوت نسخه ریمیک نسبت به بازی اصلی است. داستان Resident Evil 2 روایتگر مأمور پلیس تازه کاری با نام لیان اسکات کندی، و دانشجویی با نام کلر ردفیلد است که قصد فرار از شهر راکون سیتی را دارند. در نهایت هم به طراحی صدا در رزیدنت ایول ۲ می پردازیم. عملی که به بهترین نحو انجام شده و صداگذاری شاهکار این بازی به تنهایی می تواند قدرت ترس این اثر در وجودتان را دوچندان کند.

بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ
خطر در کمین است.

بازی ترسناک Alien: Isolation

میانگین نمرات ویوکریتیک: 86 از 100
استودیو سازنده: Creative Assembly
ناشر: SEGA
سال انتشار: 2014

بازی های اقتباسی از روی فیلم ها و سریال های معروف در اکثر اوقات به یک شکست منتهی می شوند. اما در این میان از بازی Alien: Isolation می توان به عنوان یک استثنا نام برد. این بازی همان طور که از عنوانش پیداست از روی مجموعه فیلم Alien (بیگانه) ساخته شده است. به طوری که وقایع بازی Alien: Isolation پانزده سال پس از اتفاقات فیلم Alien رخ می دهد. بازیبازان در این عنوان در یک سفینه در اعماق فضا، در نقش Amanda Ripley قرار می گیرند. جایی که او باید از دست موجود بیگانه خطرناک حاضر در سفینه با نام زنومورف (Xenomorph) پنهان شود. Alien: Isolation بازی بسیار باکیفیتی است که می تواند خود را در میان ترسناک ترین بازی های تاریخ مطرح کند.

شخصیت داستان کار بسیار سختی را برای فرار از دست این موجود پیش رو دارد. چرا که این زنومورف به لطف هوش بالای خود می تواند به راحتی طعمه اش را پیدا کند و او را به آسانی شکار کند. هوش مصنوعی زنومورف ها در بازی Alien: Isolation بسیار بالا و تطبیق پذیر است، و روش خود را با حرکات شما تغییر و تطبیق می دهد. همین هم باعث میشود تا حس ترس و وحشت در بازی، هر لحظه و هرکجا همراه شما باشد. طراحی صدا در این عنوان به زیبایی هر چه تمام تر کار شده و صدای خوفناک زنومورف لرزه بر اندام شما می اندازد. گرافیک و طراحی فنی بازی Alien: Isolation هم در کنار طراحی صوتی جزو نکات شایان این اثر بوده و بر نکات مثبت آن اضافه کرده است.

بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخبازی Dead Space 2؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ

میانگین نمرات متاکریتیک: 90 از 100
استودیو سازنده: Visceral Games
ناشر: Electronic Arts
سال انتشار: 2011

هرگاه نامی از ترسناک ترین بازی های تاریخ به میان می آید، عنوان Dead Space در این میان خود نمایی میکند. بازیبازان سری Dead Space به خصوص دو نسخه ابتدایی این مجموعه را به عنوان معدود برترین بازی های ترسناک می شناسند. سری بازی که با بهره گیری از فرمول موفق سری رزیدنت ایول توانست در بسیاری از زمینه ها بهتر عمل کند. با وجود یک دهه فراموشی سری دد اپیس، شرکت EA بالاخره به صدای طرفداران گوش داد و اکنون در حال ساخت ریمیک نسخه اول است. اگرچه که نسخه اول Dead Space بسیار عالی است، اما ما در این مقاله به سراغ نسخه دوم این سری محبوب می رویم. بازی Dead Space 2 با برخی بهبودها نسبت به نسخه قبلی خود توانست به یکی از بهترین بازی های ترسناک تاریخ بدل شود.

وقایع بازی Dead Space 2 دوباره بازیبازان را در نقش آیزاک کلارک قرار می دهد. جایی که او باید با شیوع و هجوم موجودات معروف این سری یعنی Necromorph ها مقابله کند. بازی Dead Space 2 از لحاظ گرافیک جزو بهترین ها در زمان خود بوده و هنوز هم از بعد فنی بسیار زیبا و چشم نواز است. اتمسفر و طراحی هنری این اثر هم حس ترس و خفقان موجود در بازی را به خوبی انتقال می دهد. گیم پلی و شوتینگ این عنوان هم نسبت به نسخه قبلی پیشترفت قابل توجهی داشته و بسیار روان تر و دلچسب تر است. در نهایت اما به برگ برنده این بازی می رسیم، صداگذاری شاهکار و ناب Dead Space. سازندگان از بهترین امکانات برای صداگذاری در بازی استفاده کردند تا حس ترس و وحشت به بهترین شکل ممکن به مخاطب القا شود.

بازی ترسناک و زیبای SOMA

میانگین نمرات ویوکریتیک: 90 از 100
استودیو سازنده: Frictional Games
ناشر: Frictional Games
سال انتشار: 2015

استودیو Frictional Games با ساخت بازی SOMA تصمیم داشت تا دوباره دست به ساخت یکی از ترسناک ترین بازی های نسل اخیر بزند. سازندگان سری بازی های ترسناک Penumbra و Amnesia اینبار قصد داشت تا اندکی تغییرات دست به خلق اثری متفاوت بزنند. عنوانی که توانست از لحاظ جلب نظر منتقدین موفق ظاهر شود، و نمره 84 بر روی پلتفرم PC را از سوی آنها کسب کند. وقایع بازی SOMA در سال 2104 و در کارخانه‌ای در اعماق اقیانوس به وقوع می پیوندد. جایی که بازیبازان در نقش Simon Jarrett قرار می گیرند، کسی که در این مکان مرموز و خطرناک به هوش آمده است. حال او باید راز این مرکز تحقیقاتی را برملا کند. مکانی که احتمالا محل ساخت ربات‌ها و ماشین‌آلاتی است که دارای ویژگی‌های انسانی‌ هستند.

اثرات بعد روان‌شناسانه بازی SOMA بسیار تاثیرگذار است. چرا که بازی SOMA و Amnesia: The Dark Descent به عنوان چندی از بهترین بازی های ترسناک روان‌شناختی شناخته می شوند. داستان سرایی در SOMA بسیار زیبا و دلنشین است. به طوری که انتخاب های شما تاثیر به سزایی بر روی شکل گیری داستان بازی و روند آن دارد. فضاسازی و طراحی اتمسفر این عنوان بسیار گیرا است و شما را بهترین شکل ممکن درگیر خود می کند. موسیقی این بازی اثر Mikko Tarmia هم در واقع در نقش مکملی برای طراحی هنری عمل می کند و ترکیب این دو باعث خلق لحظاتی زیبا و ترسناک می شود. تمام این ویژگی‌ها درنهایت دست به دست هم دادند تا این اثر استودیو Frictional به یکی از بهترین بازی های ترسناک تبدیل شود.

شاید کلبه اش به شکوه عمارت اسپنسر نباشد، اما حس وحشت و درمانگی درون آن کاملا برازنده نامش است.

بازی Resident Evil 7؛ بازگشت شکوهمند اقامتگاه شیطان

میانگین نمرات ویوکریتیک: 82 از 100
استودیو سازنده: Capcom
ناشر: Capcom
سال انتشار: 2017

پس از معرفی چندین بازی مختلف، باز نوبت به نسخه ای دیگر از سری Resident Evil رسید تا خودنمایی کند. سری Resident Evil پس از عرضه نسخه چهارم رو به افول رفت و دیگر خبری از روزهای درخشان گذشته نبود. دورشدن از ریشه های اصلی و نبود ابتکار عمل باعث شد تا شاهد سیاه ترین دوران سری رزیدنت ایول با Resident Evil 6 باشیم. کپکام اما به خود آمد و تصمیم گرفت تا به صدای طرفداران خود گوش دهد. پاسخ شرکت Capcom به آنها، اجرای خلاقیت و نوآوری، و احیای حس ترس با عرضه بازی Resident Evil 7 بود. کپکام در نسخه هفتم بسیاری ویژگی های جدید و نو را وارد بطن بازی کرد. آنها با استفاده از فرمولی جدید و دور ریختن فرمول های تکراری توانستند باری دیگر شکوه را به اقامتگاه کهنه شیطان بازگردانند.

شرکت کپکام در بازی Resident Evil 7 برای اولین بار از موتور جدید و قدرتمند خود با نام RE Engine استفاده کرد. همین هم باعث شد تا گرافیک این بازی نسبت به نسخه قبلی خود بسیار بهبود پیدا کند. بازی رزیدنت ایول ۷ بازیبازان را در نقش Ethan Winters قرار می دهد، کسی که به دنبال همسر گمشده خود می گردد. تغییر زاویه دوربین به اول شخص یکی از مهم ترین تغییرات RE7 نسبت به عناوین پیشین خود بود که باعث سنت شکنی کپکام در این عنوان شد. تغییری که نه تنها به یکی از نقات قوت بازی تبدیل شد، بلکه حس ترس درون بازی را به خاطر زاویه محدود دوربین شدت داد. کپکام در واقع با عوض کردن مسیر این سری و بازگشت به ریشه های وحشت باعث ساخت یکی از بهترین بازی های ترسناک نسل هشتم شد.

بهترین بازی های ترسناک؛ معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ
در ترسناک بودن عنوان Outlast همین بس است، که تصویر خود گویای همه چیز است.

بازی Outlast؛ یکی از ترسناک ترین بازی های تاریخ

میانگین نمرات متاکریتیک: 80 از 100
استودیو سازنده: Red Barrels
ناشر: Red Barrels
سال انتشار: 2013

استودیو Red Barrels با ساخت و عرضه بازی Outlast موفق شد تا از یک استودیو گمنام به نامی آشنا در میان توسعه‌دهندگان بازی های ترسناک برسد. انتشار بازی Outlast در سال ۲۰۱۳ پیشترفت های بسیاری در ژانر ترسناک آورد و اوت‌لست یه یک منبع الهام برای بازی های ترسناک غربی تبدیل شد. به علاوه استودیو سازنده بازی Outlast 2 را در سال ۲۰۱۷ عرضه کرد. با توجه با وقایع بازی Outlast در یک تیمارستان رخ می‌دهد، جایی که خبر آزمایشات ترسناک آن بر روی بیمارانش به بیرون درز کرده است. بازیبازان هم در نقش یک خبرنگار به نام Miles Upshur قرار می گیرند که برای تهیه گزارش به آن تیمارستان می‌رود. با این حال اما اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود و مایلز وارد یک مخمصه می‌شود، طوری که حالا باید برای نجات خود تلاش کند.

رویکرد اصلی این بازی برای ترساندن مخاطب خود شامل تعقیب و گریز‌های طولانی و استرس‌آوری است که صورت می پذیرد. به طوری که بازیبازان قادر به مبارزه و دفاع از خود نیستند، بلکه تنها با مخفی‌کاری‌ می توانند از دست بیماران تیمارستان پنهان شوند. تنها سلاح شما در این بازی یک دوربین دستی است که دارای قابلیت دید در شب یا Night Vision است. این باعث می‌شود تا شما دشمنان را در تاریکی شب ببینید و بتوانید از دستشان فرار کنید. بازی Outlast درواقع برای ترساندن مخاطب بر روی تعقیب و گریزهای کابوس وار و مخفی‌کاری استرس زار تمرکز دارد. در نهایت با اینکه بین برتری نسخه اول و دوم میان هواداران این مجموعه دودستگی وجود دارد، اما Outlast قطعا جزو ترسناک ترین بازی های تاریخ است.

بازی Silent Hill 2 - بهترین بازی‌ ترسناک روان‌شناختی
بخشش بهترین و زیباترین شکل عشق است. چرا که در عوض آن، به آرامش و شادی وصف نشدنی دست خواهید یافت.

بازی Silent Hill 2؛ بهترین بازی‌ ترسناک روان‌شناختی

میانگین نمرات متاکریتیک: 89 از 100
استودیو سازنده: Team Silent
ناشر: Konami
سال انتشار: 2001

اگر امروزه از بازیبازان در مورد سری بازی Silent Hill بپرسید، شاید کمتر کسی آن را بشناسد و حتی عناوین این مجموعه را تجربه کرده باشد. این مجموعه شاید امروزه دیگر آنچنان سر زبان ها نباشد، اما حدود ۲۰ سال پیش اوضاع به کلی دگرگون بود. نسل ششم زمان فرمانروایی شرکت Konami و روزهای اوج این شرکت با سری بازی هایی چون Silent Hill بود. این سری برای اولین بار فرمول ناب ترسناک روان‌شناختی را به وجود آورد و در کنار Resident Evil به یک نماد در ژانر وحشت تبدیل شد. مجموعه ای که در آن زمان رقابت تنگانگی با سری رزیدنت ایول بر سر جایگاه برترین داشت. شرکت کونامی در سال ۲۰۰۱ و پس از موفقیت چشمگیر نسخه اول این سری، دست به ساخت یکی از بهترین بازی های ترسناک تاریخ به نام Silent Hill 2 زد.

نسخه دوم Silent Hill توانست عملکردی بر مراتب بهتر نسبت به نسخه قبلی خود بر جای بگذارد و یک تجربه وحشت ناب را به تصویر بکشد. این اثر از لحاظ روایت و سناریو توانست بسیار قدرتمند عمل کند و نظرات مثبت بسیاری را با خود همراه سازد. این عنوان بازیبازان را در نقش James Sunderland قرار می‌دهد، کسی که در سوگ از دست دادن همسرش است. در یکی از روزها اما، او نامه‌ای از سوی همسر فوت شده‌ خود دریافت می‌کند و می گوید که در شهر سایلنت هیل منتظر اوست. Silent Hill و فضاسازی آن بارها مورد ستایش منتقدین قرار گرفته است. شهری کابوس وار با هیولاهای وحشتناک، و پوشیده از مهی سفید که حقیقتی خون آلود را پنهان می‌کند. تمامی این موارد موضوع موجب شد تا Silent Hill 2 به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تاریخ صنعت گیم شناخته شود. موضوعی که باعث میشود تا غیبت این سری در نسل هشتم به یکی از بزرگ‌ترین حسرت های هواداران این فرنچایز بدل شود.


بهترین بازی های ترسناک – شخصیت کله هرمی از سری Silent Hill

سخن پایانی درباره بهترین بازی های ترسناک

بازیبازان در بین خود نظرات و عقاید بسیاری در مورد بهترین بازی های ترسناک دارند. در لیست فوق سعی شد تا تعدادی از بهترین بازی های ترسناک را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. این بازی ها علاوه بر اینکه سعی در ترساندن مخاطب به بهترین نحو را دارند، در دیگر جوانب و بخش ها هم قدرتمند و باکیفیت ظاهر می شوند. البته که بازی های دیگری هم هستند که برخلاف آن عناوین تمام تمرکز و هدف خود را بر روی حس ترس و وحشت می گذارند. اگر شما هم از طرفداران بازی های ترسناک و ژانر وحشت هستید، پیشنهاد می کنم تا این مقاله را مطالعه، و منتظر قسمت های بعدی این سری مقاله جذاب باشید.

بسیار سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله، همراه ما بودید. آیا بازی های حاضر در این لیست را تجربه و یا از آنها راضی بودید؟ به نظر شما کدام یک از بازی های تاریخ، شایسته لقب بهترین بازی ترسناک است؟ لطفاََ نظرات و انتقادات خود پیرامون بازی های معرفی شده، و پیشنهادات خود راجب به قسمت دوم این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید. همان طور که در ابتدا گفتیم، این لیست به مرور زمان و با عناوین جدید بروزرسانی می شود. بنابراین باز هم برای مشاهده قسمت های بعدی به وبسایت ویوکریتیک و این مطلب سر بزنید. مشتاقانه منتظر حضور گرم و دوباره شما عزیزان و نظرات ارزشمندتان در وبسایت ویوکریتیک هستیم:)

محمد جواد برشوئی

Hesitation is Defeat

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. خیلی عالی بود، ممنون🌹
    اگر بخوام فقط از نظر ترسناک بودن بسنجم، بین بازی هایی که تجربه کردم Resident Evil 7 ترسناک ترین بازی تاریخه، به خصوص نیمه ی اول بازی. یکی از مراحل Resident Evil Village هم بود که یه نوزاد غول پیکر دنبالت می کرد، اون مرحله هم به شدت ترسناک بود. به نظرم نسخه اول Layers of Fear هم میتونه در قسمت بعدی حضور داشته باشه، نمرات بالایی نگرفته ولی واقعا جزو ترسناک ترین هاست.

    1. خواهش میکنم علی جان، خوشحالم که لذت بردی❤️
      بازی Resident Evil 7 قطعا جزو بهترین نسخه های سری رزیدنت اویل و ترسناک ترین بازی های تاریخ هست. ممنون بابت پیشنهادت، کلا آثار استودیو Bloober Team جزو بازی های خوب و باکیفیت سبک ترسناک هستن. در کلانمره متا رو درنظر نمی گیرم و سعی می کنم تا بهترین ها رو دست چین کنم.

  2. با افتخار اعلام می‌کنم هیچکدوم از این عناوین رو تجربه نکردم
    XD
    خسته نباشی محمد جواد عزیز
    همونطور که خودت گفتی درمورد بهترین بازی ها نظر متفاوته، ولی درمورد شاهکار بودن این عناوین نامبرده شده هیچ‌کس حرفی نداره.
    عالی بود.

    1. ممنون بابت نظرت پویا جان🌷
      دقیقا همون طور که گفتی، در شاهکار بدون این عناوین هیچ شکی نیست و هرکدوم جزو افتخارت سبک ترسناک هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا