مقالاتویژه

بهترین بازی های سال 2015 در ویوکریتیک

در این مقاله قصد داریم بهترین بازی های سال 2015 از نظر میانگین نمره در سایت ویوکریتیک را به شما عزیزان معرفی کنیم. سال 2015 سال نسبتا خلوتی بود و هیچکدام از بازی ها نتوانستند نمره ای بالاتر از 9.5 بگیرند. اما بازی های بی نظیری همچون Bloodborne و The Witcher 3 و همچنین اثر هیدئو کوجیما ، یعنی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در سال 2015 منتشر شدند و توانستند نظر منتقدان را جلب کنند.

در ادامه می توانید لیستی از 10 بازی برتر سال 2015 از نظر میانگین نمره در ویوکریتیک را مشاهده کنید. و همچنین در انتهای مقاله رتبه بندی کامل تمامی بازی های منتشر شده در این سال را برایتان گذاشتیم. پس با ما همراه باشید.

10. Rise of the Tomb Raider

  • سازنده: Crystal Dynamics
  • ناشر: Square Enix
  • سبک: اکشن – ماجراجویی
  • پلتفرم ها: Xbox One – Xbox 360
  • نمره ویوکریتیک: 88

پس از تغییرات بنیادینی که در روند بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، حالا تیم سازنده‌ها با دست باز فرصت پیدا کرده‌اند ایده‌های‌شان را کاملا پیاده کنند. مهم‌ترین ایده‌ی سازند‌ه‌ها طراحی و پیاده‌سازی نقشه‌هایی است که بازی‌کن‌ها بتوانند آزادانه در آن‌ها حرکت کنند و بدون محدودیت‌های خطی بازی‌های اکشن ماجراجویی به سکوبازی و گشت و گذار در مقبره‌ها بپردازند. این کار بسیار خوب و کامل در بازی پیاده‌سازی شده است.

از نظر open world بودن قطعا بازی Rise of the Tomb Raider در حد بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed یا The Witcher 3 نیست اما در حد و اندازه‌های خودش بسیار خوب به نظر می‌رسد.  بازی بسیار سنگین شروع می‌شود. منظورم از سنگین این است که از زرق و برق‌های بازی‌های امروزی کاملا پرهیز می‌کند. شروع بازی اصلا طوفانی نیست اما ایده‌ی خوبی به شما می‌دهد که در ادامه قرار است چه اتفاقی بیفتد. بازی در مورد «بقا»ست و از اول تا آخرش هم این تم را حفظ می‌کند. لارا کرافت از همان اولین لحظه‌ای که در بازی می‌بینیدش با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند تا آخرین لحظات بازی که در میان آتش و یخ از برج کیتژ بالا می‌رود. این حس و حال به لطف روند بازی و قدرت گرافیکی آن به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود و جزو نقاط قوت بازی به شمار می‌آید.

بازی Rise of the Tomb Raider در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی دهم را کسب کند.

9. Batman: Arkham Knight

  • سازنده: Rocksteady Studios
  • ناشر: WB
  • سبک: اکشن – ماجراجویی
  • پلتفرم ها: PS4 – Xbox One – PC
  • نمره ویوکریتیک: 89

اتفاقات بازی Batman Arkham Knight بعد از وقایع Arkham City اتفاق می افتد. یک سال بعد از مرگ جوکر، بتمن که در نبود رقیب همیشگی خود دوباره به میدان بازگشته است. در این حال جمعی از دشمنان اصلی بتمن، یعنی Two-Face، Penguin و Harley Quinn نیز این فرصت را پیدا کرده اند که هر یک به دلیل خاص خود، باهم دیگر علیه بتمن متحد شوند. اما تهدید دیگری نیز متوجه شهر گاتام است. Scarecrow در شب هالووین، با گاز و بمب های ترس جدید خود، شهر را مورد تهدید قرار می دهد. این اتفاق باعث خارج شدن ۶ میلیون نفر از شهر گاتام می شود و حال بتمن به همراه پلیسی که تعداد نیروهایش به شدت کم شده است، باید گاتام را که از خلافکاران پر شده است، نجات دهند. ولی همه چیز به این جا ختم نمی شود. بتمن، حال باید با دشمن جدیدی رو به رو شود.

Batman Arkham Knight، شما را وادار به فکر کردن در طول روند بازی می‌کند. قرار نیست از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر بروید و چند تا نفر را کتک بزنید و به سراغ ماموریت بعدی بروید. مانند دو بازی قبلی این‌بار نیز برای انجام هر ماموریت نیاز به بررسی کامل محیط دارید. بعضی مواقع باید محیط را اسکن کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. در پایان نیز با خود فکر کنید که کدام یک از ابزار‌هایی که در اختیار دارید، شما را در انجام ماموریت خواسته شده کمک خواهد کرد.

از Batarang معروف بتمن گرفته تا Explosive Gel (ژل انفجاری)، Remote Electrical Charge و Line Launcher که در نسخه‌های قبلی نیز وجود داشتند می‌توانید در این بازی نیز بهره ببرید. در کنار این ابزارها یکی دو ابزار جدید نیز به بازی اضافه شده است که در مبارزات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. Voice Synthesizer یکی از این ابزارها است. شما با این ابزار می‌توانید صدای افراد دیگر را بازسازی کنید و از طریق آن فرمان‌های صوتی به سربازان تحت فرمان آن فرد ارسال کنید.

بازی Batman: Arkham Knight در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی نهم را کسب کند.

8. Forza Motorsport 6

  • سازنده: Turn10 Studio
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: ریسینگ
  • پلتفرم ها: Xbox One – PC
  • نمره ویوکریتیک: 90

Forza Motorsport 6 هر آنچه یک اثر استاندارد نسل هشتمی در ژانر ریسینگ نیاز دارد را در خود جای داده است. بازی به شایسته ترین شکل ممکن دهمین سالگرد سری Forza را جشن می گیرد و با همان چند دقیقه ابتدایی، مخاطب را روی صندلی میخکوب می کند. هنگامی که کنترل خودرو برای اولین بار به دست گیمر سپرده می شود، بیش از هر چیز نرمی دیوانه وار سیستم پردازش گرافیکی به چشم می آید. می توان Forza Motorsport 6 را از حیث جلوه های بصری کم نقص دانست. البته به مانند نسخه های پیشین، بافت های محیطی و خصوصا بخش های بیرونی مسیرهای مسابقه به هیچ وجه کیفیت قابل قبولی ندارند و به نوعی تجربه کلی بازی را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهند.

تمامی ۴۵۰ خودرو با پیشروی در بخش داستانی در اختیار گیمر قرار می گیرند و این مورد به خوبی ضعف و کمبود نسخه قبلی را جبران می کند. نکته ای که استفاده از این تعداد بالا خودرو را لذت بخش می کند، مسیرهای مسابقه است. در این نسخه شاهد طراحی ۲۶ پیست مسابقه هستیم که بسیاری از آن ها شامل چند مسیر مختلف می شوند.این مسیرها بعضا دارای شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و شناخت کامل محیط آن ها زمان قابل توجهی می طلبد.

این بازی در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی هشتم را کسب کند.

7. Fallout 4

  • سازنده: Bethesda Game Studios
  • ناشر: Bethesda Softworks
  • سبک: اکشن – نقش آفرینی
  • پلتفرم ها: Xbox One – PC – PS4
  • نمره ویوکریتیک: 90

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های یک بازی نقش‌آفرینی خوب، داشتن گیم‌پلی غنی و عمیق است. شرکت Bethesda و شخص تاد هاوارد، در بازی‌های قبلی خود و به خصوص اسکایریم این را اثبات کرده‌اند که توانایی ساخت چنین بازی‌ای با این گیم‌پلی را دارند. اولین کار در بازی‌های نقش آفرینی ساختن شخصیت بازی‌کننده است. بازی Fallout 4 یک کاراکتر زن و یک کاراکتر مرد را در اختیار شما قرار می‌دهد (آنها با یکدیگر زن و شوهر هستند). پس از انتخاب نام، حالا باید آن را طراحی کنید. سیستم طراحی شخصیت‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت کاملا محسوسی داشته و دیگر به سختی گذشته نیست. به راحتی بر روی نقطه دلخواه صورت رفته و تغییری که می‌خواهید بر روی آن اجرا می‌کنید و دیگر از آن پروسه زمان‌بر خبری نیست. همه چیز سریع‌تر و روان‌تر از گذشته انجام می‌شود.

از دیگر تغییرات بنیادین بازی، که در فال‌اوت‌های گذشته آن را ندیده بودیم، قدرت تکلم و حرف زدن کاراکتر اصلی بازی است. کاراکتر بازی دیگر صامت نیست و پس از انتخاب دیالوگ مورد نظر، آن را بازگو می‌کند. از طرفی وجود یک صدا برای کاراکتر‌ها (Brian T. Delaney برای آقایان و Courtenay Taylor هم برای خانم‌ها) شاید نتواند حق مطلب را به بهترین شکل ادا کند زیرا ممکن است که صدا به کاراکتری که شما ساخته‌اید نیاید و از زیبایی‌های بازی بکاهد، اما با وجود دیالوگ‌های فراوان بازی این کار بتزدا، خود قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

بازی Fallout 4 در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی هفتم را کسب کند.

6. Soma

  • سازنده: Frictional Games
  • ناشر: Frictional Games
  • سبک: ترسناک – بقا
  • پلتفرم ها: PC – PS4
  • نمره ویوکریتیک: 90

بازی SOMA یک تجربه علمی تخیلی است که از جانب سازندگان بازی Amnesia منتشر شده است. داستان نگران کننده‌ای در مورد هویت و معنای انسانیت در این تجربه روایت خواهد شد. سیگنال‌های رادیویی از بین رفته‌اند و غذا هم در حال تمام شدن است. ماشین‌ها شروع به سرپیچی از دستورات انسان‌ها می‌کنند و خودشان را هم‌نوع آن‌ها می‌دانند. تاسیسات زیر آبی هم دچار انزوا شده‌اند و شما در نقش کاراکتر اصلی بازی، باید تصمیمات سختی را اتخاذ کنید. باید ببینید که قادر به انجام چه کاری هستید و چگونه می‌توانید برای جنگیدن آیتم‌های جدیدی را پیدا کنید. باید وارد دنیای سوما شده و با وحشت‌های عمیق زیر امواج اقیانوسی آشنا شوید.

بازی حقایق زیادی را در پشت صحنه به شما معرفی می‌کند و باید به دنبال ساکنینی باشید که در چنین جهانی موفق به بقا شده‌اند و می‌توانید در تیم خود از آن‌ها استفاده کنید. سرنوشت ایستگاه و پایگاه در اختیار شما قرار دارد و خطر در هر گوشه‌ای کمین کرده است. باید ترس به دل خود راه نداده و به مصاف موجوداتی بروید که از روبات‌های دیوانه تا هیولاهای بزرگ جثه را شامل می‌شوند. این مهارت شما خواهد بود که بتوانید در برابر هوش مصنوعی قدرتمند این روبات‌ها مقاومت کرده و راهی برای شکست‌شان پیدا کنید. نحوه برخورد با آن‌ها باید بدون نبرد و خونریزی باشد و برتری انسان به روبات، تعیین کننده خواهد بود.

در صورت برابر نبودن قدرت، سعی کنید که فرار را به قرار ترجیح دهد تا دوباره فرصتی برای پیشروی بیشتر داشته باشید. همه چیز در بازی SOMA این‌طور احساس می‌شود که فضای دلهره‌آوری در برابر شخصیت ما قرار دارد و باید بدون آسیب رساندن به زیر دریایی، بتوانید با ترس‌های خود روبرو شده و به انتهای خط داستانی آن برسید.

بازی Soma در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی ششم را کسب کند.

5. Undertale

  • سازنده: Toby Fox
  • ناشر: Toby Fox
  • سبک: نقش آفرینی
  • پلتفرم: PC
  • نمره ویوکریتیک: 91

بازی Undertale در نگاه نخست همچون تجدید میعادی هوشمندانه به نظر می‌رسد، اما توبی فاکس، سازنده‌ی بازی طرفداران را فقط با این هدف وارد دنیایی سرشار از عناصر و دستوراتِ آشنا کرده تا با راه و روش‌های یگانه‌ی خودش بازی‌کننده را سرگرم کند و از هر فرصتی برای دور برگردان زدن و غافلگیرکردن او استفاده کند. شاید بزرگ‌ترین اشتباه هرکسی در برخورد با بازی Undertale این باشد که تصور کند بازی محصول ذهن یک عاشقِ بازی‌های اولد-اسکول است که تک‌تک آثار اورژینالِ این سبک را بازی کرده و حالا خواسته با ساخت این بازی، ادای دینی به سرگرمی دوران کودکی‌ تیر و طلایفه‌ی خودش کرده باشد.

پس، به همین دلیل، بازی به درد من که با منابع الهام آن خاطره ندارم، نمی‌خورد. ولی این‌طور نیست. شاید قدیمی‌تر‌ها بیشتر از هرکسی بازی Undertale را درک کنند، اما بازی هویت منحصر به فرد خودش را دارد. اگر کماکان با تمام این حرف‌ها در انجام بازی دو دل هستید، کافی است ببینید آیا در سال ۲۰۱۶ یکی از ستایش‌کنندگان «شوالیه‌ی بیلی» بودید یا یکی از کسانی که چیز خاصی در آن پیدا نکردند.

این بازی در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی پنجم را کسب کند.

4. Ori and the Blind Forest

  • سازنده: Moon Studios
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: پلتفرمر – ماجراجویی – مترویدوانیا
  • پلتفرم ها: PC – Xbox One
  • نمره ویوکریتیک: 91

بازی Ori and the Blind Forest از موون استودیو، یکی از موفق‌ترین بازی‌های سبک پلتفرمر سال ۲۰۱۵ بود که مخصوصا به دلیل گرافیک هنری مثال زدنی خود توانست طرفداران زیادی پیدا کند و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

Ori and the Blind Forest مجموعه‌ی کاملی است از همه‌ی چیزهایی که از آن انتظار دارید و در موارد زیادی هم آن قدر تجربه‌های خاصی ارائه می‌کند که سطح انتظارتتان را به چالش می‌کشد. بازی کاملی که در همه‌ی ارکان خود موفق شده به چنان جایگاهی برسد که حتی گاهی مخاطب را به تعجب وامی‌دارد. تجربه‌ی شیرین این بازی چیزی نیست که به راحتی بتوانید از آن بگذرید.

Ori and the Blind Forest در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی چهارم را کسب کند.

3. The Witcher 3: Wild Hunt

بازی Witcher 3

  • سازنده: CD Project Red
  • ناشر: CD Project
  • سبک: اکشن – نقش آفرینی
  • پلتفرم ها: PC – Xbox One – PS4
  • نمره ویوکریتیک: 93

می‌خواهید بدانید بازی The Witcher 3 Wild Hunt چه شکلی است؟ کافی است تصور کنید یک ویچرِ تمام‌عیار چه کارهایی می‌کند. این بازی تمام تصورات‌تان از یک جهش‌یافته‌ی هیولاکُش را در عمل جلوی روی‌تان بازآفرینی می‌کند و بدون هیچ مانع، ضدحال و محدودیتی رهایتان می‌کند تا به سوی افق بتازید و خودتان را به‌طرز ناشناخته و تازه‌ای به عنوان کاشفی قرون وسطایی، کمک‌رسانی انسان‌دوست، سیاست‌مداری خسته، شمشیرزنی تند و سریع، پدری دلسوز، همسری عاشق، متخصصی کنجکاو و درنهایت ویچری که میلی سیری‌ناپذیر به جستجو و حرکت دارد، پیدا کنید.

خلق چیزی که مخاطب را اینگونه در زندانِ دلنشینِ خود گرفتار کند، روحش را به تسخیر در آورد و چشمانش را از دیدن شگفتی‌هایش خیس کند، نتیجه‌ی قرار گرفتنِ صحیحِ صدها عنصر مختلف در شبکه‌‌ی پیچیده‌ای از داستان، گیم‌پلی و دنیاسازی است.

این بازی در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی سوم را کسب کند.

2. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • سازنده: Kojima Productions
  • ناشر: Konami
  • سبک: مخفی کاری
  • پلتفرم ها: PC – Xbox One – PS4 – PS3 – Xbox 360
  • نمره ویوکریتیک: 93

شاید یکی از بزرگترین تغییراتی که بازی Metal Gear Solid V The Phantom Pain را از نسخه های پیشین سری متمایز می کند جهان باز بودن این بازی می باشد. ویژگی که آزادی عمل بسیار بالایی را برای بازیبازان در انجام ماموریت ها پدید آورده است. ویژگی که نمونه ی بسیار محدود آن را پیش از این در Grond Zeroes مشاهده کردیم ؛ زیرا در این عنوان بازیبازان با وجود داشتن اهداف از پیش تعیین شده می توانستند به روش های گوناگونی ماموریت خود را به اتمام برسانند. حال این آزادی عمل در The Phantom Pain به اوج خود رسیده است.

البته تنها به دلیل بزرگی نقشه نمی توان The Phantom Pain را بزرگترین نسخه از یکی از ماندگار ترین سری های تاریخ بازی های رایانه ای دانست، یکی دیگر از این دلایل وجود افراد و آیتم های مختلفی در محیط بزرگ بازی مواجه می شود که برای مقابله با ویژگی های هریک از آنها می بایست تصمیمات به خصوصی را اتخاذ کرد و یا در محیط بازی این طور که تا کنون مشخص شده است امکانات و آیتم های بسیاری قرار گرفته است که بازیبازان با اندکی کنکاش در محیط برای پیشرفت شخصیت و ویژگی های بازی از آنها استفاده کنند موضوعی که باعث شده است جدا از نگرشی متفوت به یک بازی جهان باز و مخفی کاری تنها شاهد یک محیط عظیم  نباشیم و همواره بازیبازان مشتاق جستوجو در مناطق مختلف بازی باشند.

بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در رتبه بندی ما از بهترین بازی های سال 2015 توانست رتبه ی دوم را کسب کند.

1. Bloodborne

  • سازنده: From Software
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – نقش آفرینی
  • پلتفرم: PS4
  • نمره ویوکریتیک: 94

در بازی Bloodborne  شما برای یافتن سوالات خود در شهر افسانه ای و باستانی “یارنام” (Yharnam) به کشت و کشتار می پیدازید. شهری که با بیماری ایی مسری و واگیر دار که در کوچه به کوچه ی شهر را فراگرفته نیز طلسم شده است. خطر، مرگ و دیوانگی و جنون دنیای مرموز و تاریک بازی را آلوده کرده و شما موظف به پرده برداری از اسرار آن هستید که نیازمند است تا در سخت ترین شرایط بازی و وحشیانه ترین موجودات دست و پنجه نرم کنید و زنده بمانید؛ اما در این مسیر تنها نیستید و مردم دیگر به کمکتان می آیند. بهتر است بگوییم گیمر های دیگر شما را یاری خواهند نمود.

در Bloodborne قدرتی شگفت انگیز نهفته شده است. این قدرت و شکوه آن قدر هست که نمی تواند خود را در لایه های متعدد بازی مخفی نگه دارد و هر سوی که می نگریم این قدرت نمایان است. در تجربه ی درگیر کننده ی بازی در موسیقی های فوق العاده در گیم پلی و درگیری های لذت بخش و داستان و طراحی و گرافیک و…. بازی Bloodborne چیزی بیشتر از شمشیر زنی و جاخالی دادن است که گاهی مرزهای توانایی گیمر را به چالش می کشد. با پشتکار، شکیبایی و عزمی جزم شده در کنار توانایی های لازم نیز به زیبایی این بازی پی می برید. گیمر پس از ۶۰ ساعت سر و کله زدن و غوطه ور شدن در ترس و وحشت و هیولاها و حتی محیط بازی، خود را مات و مبهوت میابد. مات و مبهوت از این همه انرژی و حس وابستگی صرف شده پای این بازی و اینکه Bloodborne توانسته حق مطلب را به عنوان یک بازی “نقش آفرینی” ادا کند.

نهایتا ، بازی Bloodborne ، اثر هیدتاکا میازاکی و استودیوی From Software به عنوان بهترین بازی سال 2015 از نظر نمره در ویوکریتیک انتخاب شد.

توجه: در صورت مساوی بودن نمره بازی ها ، تعداد نقد در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که نمره این بازی ها تغییر نخواهد کرد.

نظر شما در رابطه با بهترین بازی های سال 2015 چیست؟ کدام یک از عناوین بالا را تجربه کرده اید؟ لطفاََ نظرات خود را راجع به بازی های منتشر شده در سال 2015 ، و رتبه بندی آنها بنویسید. شما می توانید از اینجا بهترین بازی های سال های مختلف را نیز مشاهده کنید.

رتبه بندی بازی های سال 2015

Bloodborne - 9.4
Metal Gear Solid V : The Phantom Pain - 9.3
The Witcher 3: Wild Hunt - 9.3
Ori and the Blind Forest - 9.1
Undertale - 9.1
Soma - 9
Fallout 4 - 9
Forza Motorsport 6 - 9
Batman: Arkham Knight - 8.9
Rise of the Tomb Raider - 8.8
Halo 5 - 8.7
Tom Clancy's Rainbow Six Siege - 8.4
Rocket League - 8.4
Life Is Strange - 8.3
Dying Light - 8.3
Until Dawn - 8
Resident Evil: Revelations 2 - 7.9
Assassin's Creed Syndicate - 7.9
Call of Duty: Black Ops III - 7.7
Battlefield Hardline - 7.6
The Order: 1886 - 7
Trine 3 - 6.9
Mad Max - 6.8

8.4

نمره سال 2015

در مجموع 24 بازی

تحریریه ویوکریتیک

مطالبی که با توسط تحریریه ویوکریتیک منتشر می شوند، از نظر تمام تیم تحریریه ویوکریتیک هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا